Τα θέματα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και οι ενδεικτικές απαντήσεις από την ΚΕΕ

βιζυηνος

Νεοελληνική Λογοτεχνία 2014-Το Αμάρτημα της μητρός μου

Πανελλαδικές εξετάσεις 2014- Νεοελληνική Λογοτεχνία

«Το αμάρτημα της μητρός μου»

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

Α1.

  • παρουσία πολλών προσώπων που δρουν ως πρωταγωνιστές,
  • δευτεραγωνιστές, βουβά πρόσωπα (ο πρωτόγερος, η μητέρα, οι γονείς οι συγγενείς κ.ά.)
  • Χρήση διαλόγου
  • Εναλλαγή   σκηνών,   επεισοδίων   με   σχετική   αυτοτέλεια (σκηνή υιοθεσίας/σκηνή δραματικής σύγκρουσης αφηγητή – μητέρας)
  • Εναλλαγή χώρου (ανοιχτός/κλειστός, εκκλησία/αυλή).

 

Β1.

  • «ιδιότυπη διγλωσσία»
  • Καθαρεύουσα στα αφηγηματικά μέρη (απλή, «κομψή», «θερμή», ακριβής, με αίσθηση του μέτρου) π.χ. «Αι  οικονομικαί μας δυσχέρεια εκορυφώθησαν… υιοθετήση»
  • «Ή είσοδος του εις τον oίκοv … θριάμβω» κ.ά.
  • Δημοτική στα διαλογικά μέρη (ζωντανή, άμεση, παραστατική, εμπλουτισμένη με θρακιώτικους ιδιωματισμούς)

Β2

α) – Χρήση των τεσσάρων ρημάτων (ηυξήθη, ανετράφη, έπροικίσθη και υπανδρεύθη)

–           Επιτάχυνση

–           Παράλειψη γεγονότων που δεν συνδέονται άμεσα με την εξέλιξη της υπόθεσης του έργου

–           Δήλωση της πολύχρονης απουσίας του αφηγητή, ο οποίος δεν είναι αυτότττης μάρτυρας

β)  – Λειτουργεί ως πηγή πληροφοριών για γεγονότα που δεν γνωρίζει ο αφηγητής λόγω του ξενιτεμού του

– Αιτιολογείται η επιμονή της μητέρας να κρατήσει το παιδί

– Εκφράζεται η αγωνία για την τύχη του παιδιού από τη μητέρα

– Φωτίζεται η ιδιαίτερη σχέση που έχει η μητέρα με το υιοθετημένο παιδί

– Προσπαθεί να κάμψει την αντίδραση του γιου της

– Απενοχοποιείται στα μάτια του αναγνώστη η μητέρα

– Σκιαγραφείται ο χαρακτήρας της μητέρας.

Γ1

  • Παρουσίαση της συναισθηματικής κατάστασης των παρισταμένων στην υιοθεσία προσώπων (ωχρός, περίλυπος, έκλαιεν, έτρεμεν εκ  του φόβου)
  • Ύπαρξη   αντίθετων/αντικρουόμενων   συναισθημάτων   όπως λύπη, θλίψη, φόβος, αγωνία, ελπίδα (βιολογικοί γονείς-μητέρα)
  • Εκφραστική λιτότητα / εμφανής απουσία μελοδραματισμού στην παρουσίαση των αντιδράσεων των εμπλεκόμενων προσώπων
  • Ψυχογραφική δεινότητα του  συγγραφέα/σύλληψη λεπτών συναισθηματικών αποχρώσεων κ.ά.

 

Δ1

Ομοιότητες:

  • Φτώχεια, οικονομική δυσπραγία
  • Περίθαλψη αδύναμου παιδιού
  • Υιοθεσία παιδιών θηλυκού γένους
  • Παιδική εργασία/εκμετάλλευση
  • Γυναικεία παρουσία στη φροντίδα των παιδιών
  • Θρησκευτικό στοιχείο-εκκλησία
  • Νηπιακή ηλικία των παιδιών (Κατερινιώ-Τασούλα) κ.ά.

Διαφορές

Γ.Βιζυηνός Ιω. Κονδυλάκης
Υιοθεσία παιδιών Πιθανή εγκατάλειψη του βρέφους
Τυπική υιοθεσία Άτυπη διαδικασία περίθαλψης του παιδιού
Φροντίδα των θετών παιδιών από γυναίκα Φροντίδα του βρέφους από αγόρι
Ανιδιοτέλεια της μητέρας Φροντίδα    του    παιδιού επί πληρωμή
Κίνητρο της μητέρας η εξιλέωση Απλή κίνηση ανθρωπιάς από τον Τάσο κ.ά.

Πλήρης θεωρείται η απάντηση, η οποία συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες αναφορές στα κείμενα.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s