Ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (2012)

Οι ενδεικτικές απαντήσεις είναι αυτές που στάλθηκαν από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

Α1.

Πεζολογία: καθημερινό λεξιλόγιο (κάπως ξέρεις…), ανισοσύλλαβος στίχος, ανισόστιχες στροφές, απουσία ομοιοκαταληξίας

Ιδιότυπη γλώσσα: ιδιωματισμοί (κάμνουνε), λόγιες λέξεις (εις σέ, Ποιήσεως, του άλγους, έν Φαντασία καί Λόγω, κ.ά.)

Σύμβολα: φάρμακα, μαχαίρι, πληγή, κ,ά.

Β1.

Ο μακροσκελής τίτλος σε σχέση με το ποίημα δίνει την εντύπωση κάποιας ιστορικότητας. Χωρίζεται με την άνω τελεία σε δυο άνισα μέρη: Το α’ μέρος πληροφορεί:

• για το συναίσθημα ενός προσώπου

• για το πρόσωπο: Ιάσων Κλεάνδρου

• για την ιδιότητα του προσώπου: ποιητής

• για το χώρο: Κομμαγηνή (βλέπε σχόλιο σχολικού βιβλίου)

Το Β΄ μέρος υποστηρίξει, συμπληρώνει και δίνει έμφαση στην εποχή των ανακατατάξεων

Με τον τίτλο ο ποιητής αποδίδει το συναίσθημα στον ανύπαρκτο Ιάσωνα: 1) για να μην ομολογήσει την προσωπική θλίψη, 2) για να προσδώσει διαχρονικότητα στη θλίψη από τη γήρανση και τον ιαματικό χαρακτήρα της τέχνης, 3) για να αποστασιοποιηθεί από το προσωπικό του βίωμα και να το περιγράψει αντικειμενικά, 4) για να το συγκεκριμε­νοποιήσει αποδίδοντάς το σε επώνυμο πρόσωπο και μάλιστα ομότεχνο, 5) για να σχολιάσει την εποχή του ανατρέχοντας στο παρελθόν, 6) για να απαλλάξει τη λέξη «μελαγχολία» από τις ρομαντικές και συμβολιστικές υπερβολές.

Β2

• α’ ενικό πρόσωπο: εξομολογητικός χαρακτήρας

• β’ ενικό πρόσωπο: θεατρικότητα

• μεταφορές (πληγή, μαχαίρι,  κ.ά.): υπαινικτική απόδοση του πόνου

• προσωποποίηση (Ποιήσεως, Φαντασία, Λόγω): θεοποίηση, μαγικές ιδιότητες, έμφαση

• αναστροφή και υπερβατό (νάρκης του άλγους δοκιμές): έμφαση στην νάρκωση του πόνου

• υπαλλαγή (φριχτό μαχαίρι αντί φριχτή πληγή): έμφαση στην καταλυτική δύναμη της φθοράς του χρόνου

• επανάληψη   λέξεων   (πληγή   και   μαχαίρι):   επίταση του πόνου

• επανάληψη του δεύτερου στίχου στον έβδομο για έμφαση.

Γ1

• Απόγνωση του ποιητικού υποκειμένου

• Προσφυγή στην προσωποποιημένη τέχνη και αιτιολόγησή της

• Τα ιαματικά φάρμακα: αμφίσημη λέξη – φαρμάκια

• Τα μέσα της ποιήσεως: Φαντασία, Λόγος

• Μείωση της απολυτότητας των απόψεων.

Δ1

Ομοιότητες

• Ποιήματα για την ποίηση.

• Ο εξομολογητικός χαρακτήρας

• Η βιωματικότητα

• Η φθορά του χρόνου (τό γήρασμα του σώματος …, στην ήλικία μου χιονίζει … )

• Ο πόνος (πληγή άπό φριχτό … , τον πόνο)

• Οι ιατρικοί όροι (φάρμακα, επίδεσμοι)

• Η άμυνα απέναντι στη φθορά (εις σέ προστρέχω, σα νάθελα νά προφυλαχτώ )

• Η μοναξιά και η απόγνωση (Δέν εχω έγκαρτέρησι καμιά, ανάμεσά σας, κι ολομόναχος)

• Η επιδίωξη των δημιουργών (νεότητα και υστεροφημία, αιωνιότητα και ακατόρθωτο)

Διαφορές

• Αφηγητής: προσωπείο – αυτοβιογραφικός

• Πρόσωπα: στη «Μελαγχολία…» το ποιητικό υποκείμενο διαλέγεται με την Ποίηση, στην «Αυτοβιογραφία» με τους πολλούς

• Στη «Μελαγχολία…» προσωποποιούνται έννοιες, στην «Αυτοβιογραφία» τα πρόσωπα είναι υπαρκτά

• Το    ποιητικό    υποκείμενο    στη    «Μελαγχολία.,,» δεν παραιτείται από τη ζωή, ενώ στην «Αυτοβιογραφία»  την απαρνιέται (αναχωρητής)

• Επίσης, στη «Μελαγχολία…» η ποίηση παρουσιάζεται ως χρήσιμη, ενώ αυτό δεν συμβαίνει στην «Αυτοβιογραφία»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s