36 thoughts on “Αφηγηματικές τεχνικές -αφηγηματικοί τρόποι

  1. Ο/Η rena λέει:

    Θα ήθελα να μου εξηγήσετε ποια είναι τα «εκφραστικά μέσα». Προσπάθησα να βρω την απάντηση από τα σχολικά βιβλία των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Γενικού Λυκείου αλλά δεν κατέληξα πουθενά. Αυτό ζητείται στα θέματα των πενελληνίων στη Λογοτεχνία Κατεύθυνσης, αλλά δεν καταλαβαίνω ποια είναι η απάντηση που πρέπει να δοθεί. Ελπίζω να δείτε το μήνυμά μου και να λάβω απάντηση άμεσα.

    • Είναι αυτά που αφορούν την έκφραση, το αισθητικό αποτέλεσμα και διαμορφώνουν το ύφος, δηλαδή κυρίως τα σχήματα λόγου (π.χ ασύνδετο, πολυσύνδετο, εικόνες, παρομοιώσεις, αναλογίες, υπερβολές, οξύμωρο, χιαστό, συνεκδοχή κ.ά).

  2. Ο/Η angel λέει:

    καλησπέρα,

    μπορεί κάποιος να μου απαντήσει όταν ο καθηγητής ζητάει τις τεχνικες αφήγησης σε ένα κείμενο τι ακριβώς εννοεί??

  3. Ο/Η pantelis λέει:

    γεια σας,
    σε ερώτηση σχετικά με τις αφηγηματικές τεχνικές μπορούμε στην απάντηση να συμπεριλάβουμε και το είδος του αφηγητή ή είναι λάθος;

  4. Ο/Η Χρύσα λέει:

    πολύ βοηθητικό , ειδικά έναν μόλις μήνα πριν τις πανελλήνιες … ευχαριστώ πολύ !

  5. Ο/Η val λέει:

    συγχαρητηρια
    με βοηθησε πολυ η παρουσιαση σας γιατι γραφω εξετασεις στο σχολειο μου και ηθελα καποιες διευκρινησεις!!!!!!!!!!!!

  6. Ο/Η emily λέει:

    καλησπέρα
    θα ηθελα μια διευκρίνιση όσον αφορά τις αναχρονίες: τη διαφορά του εγκιβωτισμού με την αναδρομικη αφήγηση. Το σχ. βιβλίο και πολλα site δίνουν το ίδιο παράδειγμα και στα δύο, δηλ τον Οδυσσέα όταν εξιστορεί τις παρελθοντικές του περιπέτειες στους Φαίακες. τι απ τα δυο ειναι; αν μπορείτε δωστε ενα παραδειγμα για το καθένα
    Ευχαριστώ πολύ
    Το Blog sas ειναι χρησιμο και κατατοπιστικότατο!

    • Είναι και τα δύο, όπως επίσης είναι και το καλύτερο παράδειγμα για να μιλήσεις για τον ενδοδιηγητικό αφηγητή. Εγκιβωτισμός είναι μια ένθετη αφήγηση, παρέμβλητη μέσα σε μια μεγαλύτερη και συνήθως είναι αναδρομική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εγκιβωτισμού είναι η ιστορία του Σισώη στο «Ὀνειρο στο κύμα»,η οποία εμφανώς διακόπτει τη ροή της αφήγησης και φαίνεται να ξεφεύγει από το θέμα. Αναδρομή είναι ακόμα και μια μικρή αναφορά στο χρόνο πριν από το παρόν της αφήγησης.

  7. Ο/Η itsi λέει:

    γεια σας!!θα ηθελα να σας ρωτήσω για τους προσφυγικούς συνοικισμούς του Ιωάννου. Τελικά στο κείμενο αυτό υπάρχει αδιάσπαστο ή διασπασμένο θέμα; και γιατί;

    • Χαρακτηριστικό της γραφής του Ιωάννου είναι η τεχνική του διασπασμένου θέματος.
      Η απουσία μύθου στα πεζογραφήματα του Ιωάννου αναπληρώνεται από την ανάπτυξη κάποιας
      βασικής ιδέας, που όμως συνήθως διασπάται σε επιμέρους θεματικές.
      Στο πεζογράφημα «Μες στους Προσφυγικούς Συνοικισμούς» οι θεματικές που προσεγγίζονται είναι
      οι ακόλουθες:
      – Η ζωή των προσφύγων στους συνοικισμούς και η ιδιαίτερη ταύτιση του πεζογράφου μαζί τους, μιας
      και προέρχεται κι ο ίδιος από οικογένεια προσφύγων.
      – Η αποξένωση και η ψυχρότητα που χαρακτηρίζει τη ζωή των ανθρώπων της μεγαλούπολης.
      – Η μοναξιά του αφηγητή-συγγραφέα που τον οδηγεί συχνά στους προσφυγικούς συνοικισμούς.

  8. Ο/Η kakalhsmou λέει:

    Καλημέρα και καλη χρονια να έχετε!!!θα ήθελα να σας ρωτήσω κάτι για τον Παπαδιαμαντη.στη Δευτέρα ενότητα του ΟΝέιρου τη θαμιστικη αφηγηση την εντάσσουμε στους αφηγηματικους τροπους ως έναν ξεχωριστό αφηγηματικό τρόπο ή τη θεωρούμε αφηγηματική τεχνική;;

  9. Καλή χρονιά! Η θαμιστική αφήγηση είναι αφηγηματική τεχνική που αφορά τη χρονική συχνότητα των γεγονότων.

  10. Ο/Η Ελενη λέει:

    γεια σας
    Μπωρειται σας παρακαλω να μου εξηγησεται τι ονομάζουμε ιμπεριαλισμο και γιατι τον χρισιμοποιουμε αν σας είναι εύκολο.

  11. Ο/Η Itsi λέει:

    Γεια σας!!!θα μπορούσατε να μου εξήγησετε πού αντιμετωπίζουμε το ακτινοειδες ύφος στους προσφυγικούς συνοικισμούς του Ιωαννου;;;επισης σας ειχα ξαναστειλει για την τεχνική του διασπασμένου θέματος στο ίδιο κείμενο γιατι με προβληματίζει εντονως!μου είχατε απαντήσει οτι ειναι διασπασμενο αλλα εχω τις αντιρρήσεις μου(ή καλυτερα τις αμφιβολίες μου),καθώς θεωρώ οτι η αληθεια ειναι κάπου στη μέση!οι προσφυγικοι συνοικισμοι διακρίνονται απο το σχημα του κύκλου κατι που βοηθά στη χρήση του αδιασπαστου θέματος,αλλα επισης κ η αναφορά στους δυο διαφορετικούς κόσμους γινεται για να τονιστούν οι ομοιότητες κ οι αναλογίες μεταξύ τους.οι πρόσφυγες νιώθουν αποξενωμενοι μεταξύ των γηγενών,ενώ ανάλογης μοναξιά νιώθουν κ οι αστοί γιατι ειναι ειναι αποξενωμενοι ο ένας απο τον αλλο!αρα ολα αυτα αναφέρονται απο το συγγραφέα για να δείξει το ίδιο πράγμα.αρα το θεμα παραμένει αδιασπαστο!με μονη μικρη παρέμβαση τους εκμεταλλευτές των γραφείων!τι λέτε;;;περιμενω με ανυπομονησία τη συναδελφικη σας απαντηση!σας ευχαριστω!

  12. Ο/Η Itsi λέει:

    Να διορθώσω δυο λάθη που έγιναν εκ παραδρομής!πού εντοπίζεται το ακτινοειδες ύφος;; Κ δεύτερον παρεκβαση ηθελα να πω!

    • Εξακολουθώ να πιστεύω ότι το θέμα είναι διασπασμένο, γιατί αυτό προκύπτει από τη συνειρμική γραφή του Ιωάννου. Όσο για τον όρο «ακτινοειδές ύφος» που, αν δεν κάνω λάθος, χρησιμοποιεί μόνο ο Άρης Δρουκόπουλος, νομίζω ότι εντοπίζεται στην πορεία της σκέψης και της περιπλάνησης του αφηγητή από το καφενείο, στους προσφυγικούς συνοικισμούς και στο κέντρο τη πόλης. Θεωρώ όμως ότι είναι υπερβολή να φορτώνουμε τους μαθητές με τόσο δύσκολους όρους.

      • Ο/Η Itsi λέει:

        Ευχαριστω πολυ για την απαντηση!!!!οσον αφορά το ακτινοειδες ύφος συμφωνώ μαζι σου κ ακομα περισσότερο συμφωνώ οτι ολα αυτα ειναι υπερβολικές λεπτομέρειες!δυστυχως υπαρχουν καθηγητές στα σχολεία που το εχουν αναφέρει ,οποτε θελω να ειμαι καλυμμένη απεναντι στους μαθητές μου!κ παλι ευχαριστω!

      • Κι εγώ ευχαριστώ, γιατί μου δίνεις την αφορμή για περαιτέρω προβληματισμό.

  13. Ο/Η alexia λέει:

    σε απαντήσεις πανελληνίων που είδα αναφέρεται ως αφηγηματική τεχνική η πλαστοπροσωπία στον Παπαδιαμάντη, αλλά δεν έχω δει πουθενά αλλού να αναφέρεται έτσι. μπορείτε να μου εξηγήσετε?

    • Οι αφηγηματικές τεχνικές που απαντούν σε όλα τα αφηγηματικά κείμενα είναι αυτές που υπάρχουν στο άρθρο που διάβασες. Μπορεί να διαβάσεις και άλλες τεχνικές, που δεν αφορούν όμως μόνο την αφήγηση ( π.χ Γ. Ιωάννου: τεχνική του διασπασμένου θέματος, τεχνική του φενακισμού). Η πλαστοπροσωπία στον Παπαδιαμάντη είναι ένα συγγραφικό εύρημα που μπορεί να θεωρηθεί αφηγηματική τεχνική που συμπληρώνει την οπτική γωνία που επιλέγει για την αφήγησή του. Βέβαια η άσκηση που είναι πιθανό να τεθεί είναι να εντοπίσεις τις αφηγηματικές τεχνικές σε ένα συγκεκριμένο απόσπασμα κι όχι σε ολόκληρο το διήγημα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s